3 główne zalety quinoa

Bezglutenowe i lekkostrawne

Średnio jedna na 100 osób cierpi na przewlekłą celiakię. Osoby dotknięte chorobą rozwijają stan zapalny w jelitach, gdy tylko gluten zostanie zjedzony. Gluten znajduje się w wielu rodzajach zbóż, takich jak pszenica, żyto i orkisz. Dlatego osoby, których to dotyczy, muszą bezwzględnie unikać zbóż zawierających gluten. Jeśli cierpisz na celiakię lub z innych powodów zrezygnowałeś z glutenu, komosa ryżowa jest wspaniałym substytutem produktów pełnoziarnistych. Ponieważ komosa ryżowa nie jest spokrewniona ze zwykłym zbożem, jest całkowicie bezglutenowa i dlatego może być spożywana przez osoby dotknięte chorobą bez wahania. Kto w swojej diecie na pseudozboża, zamiast tego koncentruje się na substytutach bezglutenowych, jego podaż niezbędnych składników odżywczych i przeciwutleniaczy może dramatycznie wzrosnąć, zgodnie z wynikami ostatnich badań.

Quinoa jest bezglutenowa i lekkostrawna. Jest więc idealnym zamiennikiem zbóż i może być bezpiecznie spożywany przez osoby z celiakią lub nadwrażliwością na gluten.

Szczególnie bogaty w zdrowy błonnik

Quinoa zawiera dziesięć do piętnastu procent błonnika pokarmowego. W przeciwieństwie do węglowodanów nasz organizm nie może wykorzystywać błonnika jako źródła energii. Pełnią jednak inną, bardzo ważną funkcję. Służą jako źródło pożywienia dla zdrowych bakterii w naszej florze jelitowej. Duża liczba pożytecznych bakterii jelitowych może obniżyć ryzyko zachorowania na raka okrężnicy. Błonnik ułatwia również wypróżnianie i przeciwdziała zaparciom. Inne badania pokazują, że błonnik rozpuszczalny w wodzie pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi. Błonnik pokarmowy zwiększa uczucie sytości i dlatego może również wspomagać odchudzanie.

Quinoa to doskonałe źródło błonnika. Wysokie spożycie błonnika wiąże się z niższym ryzykiem raka okrężnicy, zdrowym poziomem lipidów we krwi i stabilnym poziomem cukru we krwi.

Obniża i stabilizuje poziom cukru we krwi


Ci, którzy cierpią z powodu głodu i otyłości, powinni prawdopodobnie krytycznie przyjrzeć się poziomowi cukru we krwi. Bogata w węglowodany, wysoko przetworzona żywność, taka jak biały chleb, biały ryż i słodycze, powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, a następnie jego spadek. Rezultatem jest zmęczenie, drażliwość i łaknienie. W rezultacie wiele osób szybko ucieka się do tej samej, niezdrowej żywności i błędne koło zaczyna się od nowa. Jednak ci, którzy polegają na zdrowych źródłach węglowodanów, takich jak komosa ryżowa, mogą wyrwać się z tego błędnego koła. Z niskim indeksem glikemicznym wynoszącym 53, komosa ryżowa jest jednym ze zdrowych pokarmów, które powodują powolny wzrost poziomu cukru we krwi. Ciągły strumień energii dostarcza komórkom mózgu i mięśniom trwałą energię. Z tego powodu węglowodany złożone są zdecydowanie lepsze niż niezdrowe bomby cukrowe.

Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu komosa ryżowa jest doskonałym źródłem długotrwałej energii. Mózg i mięśnie są optymalnie zaopatrywane w węglowodany. To przeciwdziała łaknieniu i zmęczeniu.

 

 

Quinoa – zdrowa i smaczna

Quinoa z marketu bee.pl jest już popularna jako alternatywa dla „prawdziwych” zbóż zawierających gluten, ale roślina może zrobić jeszcze więcej. Jest prawdziwym nosicielem nadziei: potrzebuje mało wody, jest niezwykle wytrzymały i rośnie tam, gdzie żadne inne zboże nie chce rosnąć. Na przykład w wysokich Andach. Ponieważ komosa ryżowa dostarcza również wielu niezbędnych składników odżywczych, może nam pomóc w przyszłości skutecznie przeciwdziałać niedoborom żywności.

Uprawiana w Andach od tysięcy lat komosa ryżowa od dawna przeżywa prawdziwy boom w naszym kraju. Ale co kryje się za „superżywnością” i jak naprawdę jest zdrowe?

Quinoa jest uprawiana w Andach od około 5000 lat i również tutaj staje się coraz bardziej popularna.

Można również jeść pędy i liście komosy ryżowej, ale spożywa się głównie nasiona wielkości milimetra.

Quinoa jest pełna zdrowych składników i jest bezglutenowa, ale prawie zawsze jest importowana z Ameryki Południowej.

Quinoa jest na ustach wszystkich

… ponieważ ta jednoroczna roślina wydaje się być naprawdę wszechstronna. Jest bogaty w białko i błonnik. Ich wysoka zawartość składników odżywczych wzmacnia również ich działanie prozdrowotne:

  • bezglutenowe
  • bardzo zróżnicowany
  • bogaty w białko i składniki odżywcze
  • dobrze sycący
  • łatwe w przygotowaniu
  • nadaje się do diety niskowęglowodanowej.

Czym właściwie jest quinoa?

Ci, którzy cenią sobie zdrową, zbilansowaną dietę, chętnie sięgają po tzw. pseudoziarna. Pierwotnie nazywana przez miejscowych „matką ziarnem”, quinoa jest dziś znana jako szpinak ryżowy, ryż peruwiański lub ryż inkaski. Nie jest zbożem, chociaż w podobny sposób wykorzystuje się go w kuchni – np. w przygotowaniu np. sałatki ryżowej. Różnorodnie dopracowana, zachwyca prostotą: doskonale sprawdzi się również jako miska z warzywami, mięsem czy rybą. Trend wokół superżywności jest w tym kraju nieprzerwany. Roślina uprawna jest używana w Ameryce Południowej od 5000 lat. Rośnie nawet na wysokości do 4000 metrów!

Dlaczego quinoa jest zdrowa?

Jeśli masz wielkie plany, musisz dobrze zjeść. Substancje witalne pomagają ciału i umysłowi zachować dobrą kondycję. Smaczne dania z komosy ryżowej to tutaj pierwszy wybór: „ziarno Inki” jest nie tylko bogate w białko, ale także w żelazo i niezbędne aminokwasy, takie jak lizyna czy tryptofan. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe i liczne minerały – magnez, potas, wapń – sprawiają, że jest to prawdziwy pokarm energetyczny. Jest również ceniony jako bogate źródło białka przez wegan i wegetarian. Powolny wzrost poziomu cukru we krwi zapobiega zachciankom na jedzenie i dostarcza organizmowi energii na długi czas. Działanie odkwaszające wspomaga również metabolizm i utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową.

 

 

Jakimi właściwościami charakteryzuje się komosa ryżowa?

Komosa ryżowa, określana także mianem quinoa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa), stanowi jeden z bardziej popularnych produktów spożywczych. Nie ma się temu co dziwić, bo jest ona wyjątkowo zdrowa i smaczna. Nie sposób nie zauważyć, że dzięki komosie ryżowej można dostarczyć swojemu organizmowi wielu cennych witamin i minerałów. Dzięki temu, istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że uda nam się osiągnąć dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne.

Co znajdziemy w komosie ryżowej?

Jeżeli interesuje nas komosa ryżowa, warto byłoby zwrócić uwagę na szereg jej wartości odżywczych. Wówczas będziemy mogli ocenić, czy chcemy wprowadzić ją do swojej diety czy też nie. Komosę ryżową warto docenić w szczególności ze względu na wysoką zawartość białka. Cenne białko jest nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wskazane będzie więc sięganie po komosę, jeżeli chcemy uzupełnić jego niedobory. W komosie ryżowej nie brak jest również cennych witamin oraz mikroelementów. Mowa tu między innymi o magnezie, który okazuje się niezmiernie pomocny w walce ze skutkami stresu oksydacyjnego. Ponadto, w komosie ryżowej nie brak jest cennego manganu, żelaza oraz cynku. One również sprawiają, że nasza cera oraz włosy lepiej się prezentują. Komosa ryżowa stanowi idealne rozwiązanie dla sportowców, a także dla osób, które są na diecie odchudzającej. Jest lekkostrawna i ma niski indeks glikemiczny. Nie sposób nie zauważyć, że dzięki komosie ryżowej można stworzyć wiele naprawdę smakowitych dań.

W jaki sposób możemy wykorzystać komosę ryżową?


Quinoa znalazła naprawdę wiele zastosowań w kuchni. Możemy zdecydować się na wykorzystanie jej jako dodatek do sałatki. Warto taką sałatkę wzbogacić o dodatek granatu, fety oraz świeżych oliwek. Nie sposób nie zauważyć, że komosa ryżowa stanowi także idealny farsz do wegetariańskich pierogów. Dzięki komosie ryżowej można również stworzyć smakowity i bardzo pożywny koktajl. Trzeba jednak pamiętać o tym, że komosa ryżowa musi być odpowiednio ugotowana. Bez tego nie będziemy mogli cieszyć się jej wyjątkowym smakiem. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc przestrzeganie zaleceń zawartych na opakowaniu. Warto także mieć świadomość tego, że występują różne rodzaje komosy ryżowej. Każdy z nich charakteryzuje się jednak podobnymi właściwościami. Komosa ryżowa nie jest zbyt droga, dlatego zdecydowana większość osób może sobie pozwolić na jej zakup. Komosy można poszukiwać w wielu sklepach spożywczych, a zwłaszcza w tych ze zdrową żywnością.